Hogyan védekezzek a vírus ellen?

Fekete tea

Védőoltás: igen vagy nem?

Manapság a bizonytalan munkaügyi helyzetben alig akad alkalmazott, aki otthon merne maradni néhány napig, ha kitör rajta e betegség. Ahelyett, hogy a régi szokáshoz hűen időt hagynánk az immunrendszerünknek, hogy legyőzze a fertőzést, a tudományos orvoslás védőoltást javasol. A nagy cégek még ingyenoltással is próbálkoznak.

Az influenza elleni védőoltás azonban nem garantál százszázalékos védelmet. Az influenzavírusok változékonysága odavezet, hogy minden egyes időszakban új vakcinát kell kifejleszteni, ami azt jelenti, hogy az oltás mindig egy szezonnal a kórokozó mögött kullog. Bár az oltóanyagban általában több vírustörzs is megtalálható, ám még ha a szervezet ki is alakította a védelmet egy bizonyos törzs ellen, ez nem jelenti azt, hogy ugyanannak a családnak egy másik tagja ellen is hatásos lesz.

A fő probléma azonban az, hogy a védőoltással csak egy speciális vírusfajta elleni antitesttermelést idézik elő. Az oltás nem serkenti a szervezet általános immunerejét. A természetgyógyászati megközelítés ezzel szemben nem a vírusra irányul, hanem arra, hogy erősítse és szanálja az emberi szervezet egész miliőjét, hogy az maga legyen képes legyőzni az influenzavírusokat.

Hogyan védekezzek a vírus ellen?

A táplálkozáson túl testünk edzése is fontos. Mivel a hideg, nedves időjárás rossz hatást gyakorol az immunrendszerünkre, fontos a szervezet megerősítése a kellemetlen időjárási körülményekkel szemben. Erre alkalmas a reggeli hideg-meleg váltózuhany, körülbelül ötször váltogassuk a hideg és a meleg vizet. A vérkeringést javítja a száraz kefés masszázs, a szaunázás és a gőzfürdő. Akinek folyton hideg a lába, az vegyen naponta mustárlisztes lábfürdőt (a gyógyszertárban beszerezhető mustárlisztből 1-2 evőkanálnyit adjunk testmeleg vízhez, és fürdessük benne a lábunkat 15 percig, végül hideg vízzel tusoljuk le).

Szintén fontos, hogy ne üldögéljünk túlfűtött szobában. Ahol dolgozunk, vagy napközben időzünk, ott 19-20 fok legyen, a hálószobában elegendő a 15-16 fok (gyerekeknek 18-20 fok). Mivel a fűtés kiszárítja a szoba levegőjét, szerezzünk be légnedvesítőt, melynek a vizébe mindennap tegyünk néhány csepp eukaliptusz- vagy fenyőtűolajat.

Az influenza megelőzésében a higiénia is nagy szerepet játszik. Rendszeresen mossunk kezet szappannal és meleg vízzel, használjunk eldobható papír zsebkendőt, csökkentsük a másokkal való közeli kontaktust. Végül nélkülözhetetlen az is, hogy sokat legyünk a napon, a szabad levegőn, ami ugyancsak serkenti a szervezet immunszabályozó erejét. Nem véletlen, hogy délen, ahol az emberek több időt töltenek a szabadban, kevesebb az influenzás megbetegedés, mint északon.

Gondoskodjunk róla, hogy hetente rendszeresen, több órát a szabadban töltsünk: kiránduljunk, síeljünk. Ragadjuk meg az alkalmat a pihenésre, a lazításra, mert a lelki jó érzés is nélkülözhetetlen ahhoz, hogy egészségesen vészeljük át a telet.

Vírusellenes gyógynövények

Mindig léteztek, s ma is bátran használhatjuk őket, csupán azzal kell tisztában lennünk, pontosan melyik mire jó.

Íme a négy legjobb.

1.Citromfű: Németországban a citromfű vírusellenes gyógynövényként régóta ismert, jól dokumentált hatásai miatt sokan alkalmazzák. Krémeket készítenek belőle, melyeket herpeszre is lehet használni. Ráadásul könnyen nevelhető kertben. Remek teát készíthetünk belőle, vírusos fertőzéseknél, így influenza és megfázás esetén is ideális. A teát vagy a krémet közvetlenül alkalmazhatjuk a herpeszre vagy más vírusos elváltozásra – így övsömörre vagy bárányhimlőre.

2.Astragalus (kínai csüdfű):a kevésbé ismert vírusellenes gyógynövény immunerősítő, a kínai orvoslás hosszú ideje használja. Gyökere édes, mégsem édesgyökér. Igen hatékony a megfázás-, az influenza ellen, de a Coxsackie B vírus ellen is, amely szívgyulladás kiváltására képes. A gyökér darabjait meg lehet főzni vízben, hogy gyógyító főzetet készítsünk, de boltokban kapható tinktúrát is alkalmazhatunk. Az astragalus-t érdemesebb megelőzésre használni, mint amikor már betegek vagyunk. Ha tehát úgy érezzük, megfázás szempontjából veszélyes közegben vagyunk, érdemes fogyasztani ezt a gyógynövényt.

3.Fokhagyma: mindenkinek ismerős lehet, hogy a fokhagyma kíváló vírusölő. Ez a vírusellenes gyógynövény antivirális, antibakteriális és gombaellenes tulajdonságokkal is bír. Teljes formában vagy kapszulában egyaránt alkalmazható. A szakemberek egyetértenek abban, hogy a „szagtalanított” fokhagyma kevésbé hatékony, mint az eredeti. Ugyanakkor egyszerűen belerakhatjuk ételekbe, például csirkelevesbe zúzott formában – s máris felvértezzük magunkat megfázás ellen. A zúzott fokhagymát salátákban, tésztákban is fogyaszthatjuk. Vigyázzunk viszont, nyers formában ne együnk belőle túl sokat – hányingert okozhat.

4.Gyömbér: „melegítő” növénynek is nevezik, amely megelőzi a hányingert, nyugtatja a zaklatott gyomrot – olyankor is, ha túl sok hideg vizet ittunk meleg időben és problémánk van. A gyömbérnek intenzív hányinger-ellenes hatása van, s egyben vírusellenes gyógynövény is. A friss gyömbérből ízletes és fűszeres teát készíthetünk, nyers mézzel még hatékonyabb baktérium-ellenes ital. A megfázás és az influenza első tüneteire azonnal kezdjük el inni, de természetesen megelőzés-jelleggel is fogyaszthatjuk, ha úgy gondoljuk, vírusos közegbe kell mennünk. A gyömbér biztonságos, de terhes nőknek nem ajánlott.

Gyógyteák

Gyógytea alapanyagaJavasolt alkalmazásGyógyhatásMegjegyzés
Apró bojtorjánmandula-, torok- és szájnyálkahártya-gyulladásgyulladt, fellazult szövetek összehúzása, nyálkahártya védelmeCseranyagaik hosszú hőhatás nyomán elbomlanak, ezért forrázatukat fogyasztjuk.
Diólevélkülsőleg fagyásra, belsőleg torokgyulladás, légúti szervek gyulladásagyulladásgátló, izzasztó, fájdalomcsillapító
Fűzfakéreglázas hörghurut, mandulagyulladásláz- és gyulladáscsillapító
Tüdőfűlégzőszervi megbetegedésekelősegíti a nyiroksejtek és a falósejtek felszaporodását
Zsurlóa szervezet ellenálló képességének növelésegyulladásgátló, elősegíti a fehérvérsejtek termelődését
Papsajtfélékköhögés, felső légúti megbetegedésekhurutoldás, nyálkahártya védelme2-3 órai hidegvizes áztatás után frissen fogyasztandó, könnyen megromlik.
Hársfalevélmeghűlések eseténizzasztó

 1.Immunvédelem
Fontos, hogy magas vitamin- és ásványi anyag tartalommal rendelkező, valamint a bélflórát tápláló ételeket fogyasszunk. Ezért javasolt tízóraira friss – lehetőség szerint szezonális – gyümölcsöt, zöldségeket fogyasztani!

TIP : Joghurt készítése Emócióval

Az élelmiszeriparban többféle baktériumot és gombát tartalmazó oltóanyagot is használnak a különböző tejtermékek és egyes tartós élelmiszerek (pl. kolbászok) elkészítéséhez. Ezek mind jótékonyan hatnak az emberi bélflórára, ez az elsődleges oka, hogy az így elkészített tejtermékek is igen egészségesek. A leggyakoribbak a teljesség igénye nélkül a Lactobacillus bulgaricus, Streptococcus therofilus, Bifidobaktérium bifidum vagy más néven „Bifidus essensis” melyeket joghurt készítésére használnak, a Saccharomyces fajok a kefír, a Streptococcus lactis vaj ill. kefír, míg a Propionsav baktériumok a sajt gyártásban játszanak első sorban szerepet. Az Emóció 7.84 élőflórás termékünk ezek közül több az élelmiszeriparban egymástól eltérő termék készítéséhez használatos mikroorganizmust is tartalmaz – Lactococcus lactis (Streptococcus lactis), Lactobacillus plantarum, Saccharomyces cerevisiae – és nem konkrétan joghurt vagy kefír kultúrákat, mivel a termék célja sem ez eredetileg. Ezek figyelembevételével inkább kefír szerű savanyított tejtermék lesz a végeredmény, de nevezhetjük akár „joghurt”-nak is.

Az alábbiakban ismertetnék egy elkészítési receptet is:

Hozzávalók:

  • 1 doboz (kb. 200ml) növényi tejszín (rizs, vagy zab, de a legfinomabb kókusztejszínből
  • 1 teáskanál emóció
  • idény gyümölcs ízlés szerint

Elkészítés:

  1. A gyümölcs kivételével mindent összekeverünk.
  2. Befőttes üvegbe rakjuk
  3. Fénytől védett meleg helyre rakjuk kb. 24-48 órára, érdemes időnként ránézni, hogy elkészült-e (megalvad)
  4. Összeturmixoljuk a gyümölccsel

Elkészíthetjük úgy is, hogy már az elején összeturmixoljuk a gyümölccsel, és együtt hagyjuk állni 1-2 napot. Lehet ízesíteni mézzel, kókusszal, fahéjjal, stb. Csak a fantázia szab határt a lehetőségeknek.

2.Vitaminpótlás
A változatos étrend mellett, a vírusvédelem érdekében érdemes időszakosan is támogatni szervezetünket a megfelelő vitaminok bevitelével. Télen fontos lehet a C-, D- és B12 vitamin kiegészítő pótlása.

3.Pihenés
Megerőltetőbb körülmények között szervezetünknek több pihenésre van szüksége. Ilyenkor ne sajnáljunk a megszokottnál kicsit több időt alvásra és kikapcsolódásra fordítani!

4.Folyadékbevitel
Télen is nagyon fontos, hogy naponta legalább 2-2,5 liter folyadékot fogyasszunk! Amennyiben nehezünkre esik vizet inni, kortyolgassunk el néhány bögre gyümölcs- vagy gyógynövényteát!

5.Felfrissülés
Egy könnyed ebédutáni séta a friss levegőn nemcsak segít D-vitamin készletünk visszatöltésében, de gyógyítja a fűtéstől irritálttá váló nyálkahártyát, ráadásul bőrünket is szépíti.

6.Fizikaivédelem
„Sál, sapka, kesztyű!” – így hangzott gyermekkorunk sokat hallott intelme. Akkor morgolódtunk miatta, ma viszont már a tudomány is igazolta, hogy hőmérsékletváltozás szempontjából valóban a fejünk, az arcunk és a mellkasunk a legérzékenyebb területek.

+1Jókedv!:)
A vitaminhiány mellett a sötét napszakok is kedvünket szeghetik, ilyenkor kell bevetnünk a humor gyógyító erejét. Egy kiadós nevetés nemcsak egészségünket védi, de teljesítőképességünket is fokozza.

 

Források :

https://medicover.hu/hirlevel-cikkek/6-tipp-egeszsegmegorzes-telen/

http://emocio784.hu/

https://napidoktor.hu/termeszetesen/termeszetes-kuzdelem-igy-hasznald-4-virusellenes-gyogynovenyt/

https://clickforwork.blog.hu/2019/02/08/10_termeszetes_tipp_hogy_elkeruljon_az_influenza